Jak wycisnąć sok z pigwy i dlaczego warto go pić?

2022-07-22
Jak wycisnąć sok z pigwy i dlaczego warto go pić?

Coraz częściej w kuchniach gości rodzima pigwa, która ma szereg prozdrowotnych właściwości i jest rewelacyjną alternatywą cytryny. Charakterystyczny smak sprawia również, że owoc jest rewelacyjnym dodatkiem do herbaty, bazą nalewek, soków, dżemów czy deserów. Pigwa to skarbnica witamin, minerałów i antyoksydantów, a co istotne często jest na wyciągnięcie ręki, bo owoce rosną na działkach i są powszechnie dostępne. Warto po nie sięgać szczególnie w okresie przeziębienia i grypy, ponieważ poprawiają odporność, ale również działają pozytywnie na przemianę materii czy też kondycję skóry. I choć można w sklepach kupić gotowe przetwory, to warto samodzielnie przygotować sok z pigwowca z wyciskarki.

Przepis na sok z pigwy

Wiele osób zastanawia się, jak zrobić sok z pigwy. W internecie i w kucharskich książkach znaleźć można różnorodne przepisy, choć niewątpliwie warto sięgać po metody, które pozwolą zatrzymać jak najwięcej właściwości odżywczych w przetworach. Okazuje się, że sok z pigwy z wyciskarki jest nie tylko smakowity, dość kwaśny, ale również bardzo zdrowy. By przygotować napój, wystarczy:
- przygotować owoce, umyć, osuszyć, przekroić na połówki lub ćwiartki,
- wrzucić je do urządzenia i wycisnąć sok. Świetnie z zadaniem poradzi sobie wyciskarka Kuvings,
- w zależności od preferencji można dodać cynamon, miętę albo anyż gwiazdkowy.

Jak się robi sok z pigwy, warto zrezygnować z dodawania cukru. Choć smak będzie wówczas dość cierpki. Niektórzy dodają zamienniki takie jak stewia czy miód. Świeży sok z pigwy może być przechowywany w lodówce przez dwa tygodnie. Czas ten przedłuża proces pasteryzacji. Jak widać, wyciskarka Kuvings pozwala szybko i bez problemu przygotować sok z pigwy. Jak zrobić go na sezon jesienny, już wiesz.

Dlaczego warto pić sok z pigwy?

Pigwa pospolita to roślina, którą można spotkać w wielu miejscach – na działkach, w przestrzeni publicznej, na balkonowych czy tarasowych uprawach. Pochodzi z Azji – z terenów Iranu, Turkmenistanu, Zakaukazia oraz Azji Mniejszej i obecnie można znaleźć jej różne warianty. W Polsce jest rośliną uprawną, która ma postać krzewu lub niewielkiego drzewa. Same owoce są podobne kształtem do jabłek, mają kanciasty kształt i dość twardą skórkę. Są także twarde i cierpkie, więc nie nadają się do spożycia na surowo. Sprawdzają się natomiast doskonale do przygotowywania rozmaitych przetworów czy też dodawania kawałków do herbaty, co wpływa na jej smak i oczywiście właściwości. Dzięki nowoczesnym urządzeniom dylematy, jak wycisnąć sok z pigwy, jak zrobić dżem czy też nalewkę przestają być problematyczne.

Warto pamiętać, że spotkać można również na działkach pigwowca i dobrze jest nie mylić obu roślin. Owoce są mniejsze i jeszcze bardziej cierpkie. Sprawdzają się natomiast przy przygotowywaniu różnego rodzaju przetworów oraz mają szereg właściwości prozdrowotnych.

W praktyce przepis na sok z pigwy jest dość intuicyjny i wystarczą owoce, wyciskarka i ewentualnie dodatki, by móc cieszyć się zdrowym dodatkiem, który w smaku będzie przypominać cytrynę. Słodzona opcja jest natomiast określana mianem syropu, który doskonale smakuje jako dodatek do napojów i deserów.

Owoce pigwy to bogactwo składników odżywczych. I to poza wyjątkowym smakiem jest wystarczającym argumentem, by sięgać po przetwory szczególnie w sezonie jesienno-zimowym. Warto zwrócić uwagę na bardzo dużą zawartość witaminy C. W stu gramach owocu będzie jej aż 15 mg. Poza tym dużo jest też witaminy A oraz z grup B, a także takich minerałów jak żelazo, magnez, potas, miedź, wapń, fosfor. Ten prozdrowotny bilans uzupełniają kwasy tłuszczowe, flawonoidy, błonnik czy pektyny. Tym samym jasno widać, że owoce pigwy po obróbce są ważnym składnikiem codziennej diety. Najważniejszą zaletą jest to, że pigwa podnosi odporność, więc jest niezastąpiona w czasie przeziębienia czy grypy. Poza tym wspomaga metabolizm, łagodzi nadkwasotę oraz jest skuteczna przy niestrawności. Z jednej strony jest doskonałą profilaktyką, a z drugiej, pomaga sobie poradzić przy problemach ze zdrowiem.

Sok z pigwy warto w domu mieć, bo to najlepszy i najprostszy sposób na wzmocnienie odporności. Szczególnie w okresie jesienno-zimowym można profilaktycznie uzupełnić dietę o pełen witaminy C i antyoksydantów smaczny dodatek do herbaty czy wody. Z pewnością zmniejszy to ryzyko zachorowania na dolegliwości górnych dróg oddechowych. Jeśli natomiast musimy walczyć z infekcją, to składniki aktywne będą rewelacyjnym sposobem na łagodzenie takich dolegliwości jak katar, kaszel, ból gardła, gorączka. To pozwala również skrócić czas choroby. Pigwa jest także polecana przy niestrawności, bólu brzucha czy nudnościach. Zaleca się pić sok rozcieńczony herbatą lub wodą małymi łyczkami. Taka mikstura naturalnie łagodzi również objawy refluksu żołądkowo-przełykowego – zmniejszy nadkwasotę, pieczenie w przełyku czy odbijanie się. Pigwa ma delikatne działanie przeczyszczające, więc będzie dobrą opcją przy zaparciach. Pozwoli zadbać o prawidłowe działanie jelit. Poza tym dzięki dużej zawartości magnezu i witamin z grupy B sok z pigwy jest wsparciem dla układu nerwowego.

I jeśli jeszcze się zastanawiasz, jak pić sok z pigwy, to już wiesz, że każdy sposób będzie dobry. Możesz na przykład stosować 50 ml płynu dziennie w dwóch równych dawkach. Warto sok pić około pół godziny przed posiłkiem rozcieńczony w wodzie, herbacie czy innym soku. Przed użyciem wstrząśnij, aby rozpuścić wytrącający się osad.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel