Antyoksydanty w owocach i warzywach

2021-02-18
Antyoksydanty w owocach i warzywach

Dlaczego właściwie dietetycy zalecają spożywanie dużej ilości owoców i warzyw? Dostarczają one nie tylko witamin i składników mineralnych. Znajdują się w nich także niezwykle ważne dla zachowania zdrowia antyoksydanty. Im jest ich więcej w organizmie, tym skuteczniej ochronisz się przed stresem oksydacyjnym. Jednym z najsmaczniejszych sposobów na włączenie antyoksydantów do diety są domowe soki przygotowane za pomocą wyciskarki do soków.

Antyoksydanty i ich wpływ na zdrowie

Czym właściwie są antyoksydanty? Jest to grupa związków chemicznych, których część występuje w komórkach ciała człowieka, a część musimy dostarczyć organizmowi z pożywieniem. Ich głównym zadaniem w jest neutralizowanie reaktywnych form tlenu tzw. wolnych rodników.

Badania prowadzone nad antyoksydantami wykazały, że substancje te chronią przed cukrzycą, miażdżycą, nadciśnieniem tętniczym, Parkinsonem i Alzheimerem czy nawet nowotworami. Jak to możliwe? Przyczyną tych chorób jest długo utrzymujący się stres antyoksydacyjny. Czyli sytuacja, w której nadmiar wolnych rodników w organizmie nie jest neutralizowany przez antyoksydanty.

Wolne rodniki to związki z jedną niesparowaną parą elektronów. Aby przyłączyć brakujący elektron uszkadzają białka, błony komórkowe, a nawet DNA, prowadząc do stanów zapalnych i wyżej wymienionych chorób. Antyoksydanty oddają wolnym rodnikom jeden elektron, zamieniając się w substancje neutralne wydalane z organizmu. W ten sposób chronią komórki organizmu przed wolnymi rodnikami.

Antyoksydanty nazywane są także przeciwutleniaczami. Substancje te możesz znaleźć w wielu kosmetykach dla dojrzałej skóry. I nic dziwnego. Antyoksydanty neutralizując wolne rodniki, spowalniają procesy starzeniowe komórek. Odpowiednia ilość tych substancji w organizmie pozytywnie wpływa na zdrowie i urodę.

Źródła antyoksydantów w żywności

Antyoksydantami są niektóre witaminy. Znajdziesz je w owocach i warzywach. Do tych cennych substancji zaliczane są też m.in. antocyjany będące naturalnymi barwnikami. Odpowiadają za barwę pomidorów, jagód czy malin.

  • Witamina C – jej źródłem są niemal wszystkie owoce i warzywa. Szczególnie bogate są w nią papryka, brokuł, kapusta, natka pietruszki, aronia, czarne porzeczki i owoce cytrusowe.
  • Witamina E – zwana również witaminą młodości. Znajdziesz ją głównie w olejach roślinnych: rzepakowym, słonecznikowym, a także orzechach czy nasionach zbóż.
  • Witamina A – w owocach i warzywach najdziesz prowitaminę A, która w organizmie zamienia się w witaminę A. Jej źródłem są marchew, szpinak, dynia, mango, brokuły czy brzoskwinie. Aby zwiększyć jej wchłanianie, dodaj odrobinę oleju.
  • Flawonoidy – występują w kakao, czekoladzie, czerwonym winie i zielonej herbacie.
  • Antocyjany – znajdziesz je w jagodach, borówkach, malinach, truskawkach, czerwonej kapuście.
  • Koenzym Q10 – mięso, ryby, rośliny strączkowe i oleje roślinne.

Wyciskarka do soków – najlepszy sposób na włączenie antyoksydantów do diety?

Skąd właściwie biorą się wolne rodniki w organizmie człowieka? Ich źródłem jest m.in. dieta składająca się z produktów wysokoprzetworzonych, siedzący tryb życia, palenie papierosów czy zanieczyszczenia znajdujące się w powietrzu. Tych ostatnich trudno jest uniknąć, dlatego szczególnie ważne jest dostarczanie odpowiedniej ilości antyoksydantów wraz z pożywieniem. Zmiana stylu życia, a wraz z nim diety może skutecznie ochronić Cię przed wieloma chorobami.

Znając najważniejsze źródła antyoksydantów, skomponuj zdrowe posiłki dla siebie i rodziny. Aby zapewnić sobie największą ilość antyoksydantów, najlepiej spożywać jak najmniej przetworzone owoce i warzywa. Witaminy, a szczególnie witamina C, jest wrażliwa na obróbkę termiczną. Stąd jej ilość w gotowanych czy smażonych warzywach jest o wiele mniejsza.

Lepszym pomysłem jest spożywanie owoców i warzyw w formie soków owocowo-warzywnych. Do ich przygotowania przyda Ci się wyciskarka do warzyw.

Urządzenie to umożliwia wyciśnięcie soku z warzyw i owoców. Tak przygotowany napój możesz dołączyć do obiadu czy śniadania. Jaka jednak wyciskarka do soków jest najlepsza? Wolnoobrotowe modele nie podgrzewają soku, tak jak sokowirówka. Osiągają szybkość około 50 obrotów na minutę. Dzięki temu temperatura wyciskanego płynu nie zwiększy się, a Ty zachowasz cenne witaminy i składniki mineralne. Przykładem takiego urządzenia jest niezawodna wyciskarka Kuvings.

Najbardziej polecanymi modelami są:

Każda z nich cechuje się łatwą obsługą i możliwością wyciśnięcia nie tylko klarownego soku, ale i gęstego smoothie. Do tego są łatwe w czyszczeniu. Do ich wykonania użyto trwałych materiałów, dzięki czemu są inwestycją na długie lata.

Wyciskarka do owoców i warzyw umożliwia wyciśnięcie soku bogatego w antyoksydanty. Możesz stworzyć własne kompozycje smakowe, w których szpinak będzie mało wyczuwalny w połączeniu z pomarańczą. Nielubiany sok z pietruszki czy selera ukryjesz w kompozycji z burakiem i marchewką. Posmakuj w świeżo wyciskanych sokach i zadbaj o swoje zdrowie, dostarczając odpowiedniej ilości antyoksydantów.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel